sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon
Winkelmandje

Uw mandje is leeg

sprookjessalon
Inhoud | Afrekenen
sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon verlanglijstje sprookjessalon sprookjessalon of mijn account sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon
sprookjessalon
 

Gratis verzending vanaf € 50, - (NL) | Nederland € 4,95 (BE € 7,95)

sprookjessalon sprookjessalon sprookjessalon


Volksverhalen en Sprookjesvertellingen

Sneeuwwitje, Roodkapje, Assepoester, Hans en Grietje, Doornroosje...


Ze lijken ons maar niet te vervelen. Gek eigenlijk. Nou, misschien ook niet.
Een sprookje is eigenlijk als een steeds wisselend vier sterren diner, waarbij de kok gebruik kan maken van een aantal basis ingrediënten.
En tja. Dat verveelt nooit. Al hebben we allemaal zo onze smaakvoorkeur.


De kunst van het sprookjes vertellen


Een schrijver, illustrator, toneelmaker, ballet choreograaf, filmregisseur, voegt elementen toe aan het oorspronkelijke sprookje, laat iets weg, buigt het verhaal om, of volgt netjes het gebaande pad. Het is als de zoveelste uitvoering van Hamlet, de regisseur gaat er oneerbiedig gezegd mee aan de haal, slaat aan het experimenteren of gaat juist uit van traditie.
 

RoodkapjeEen sprookje kan zich gewoonlijk niet verstoppen. Hoe klein het zich ook maakt, we hebben haar snel in de smiezen. Soms heeft het verhaal een scherp randje gekregen, is de sfeer duister en grimmig: de film Snow White and the Huntsman of  Zwart als inkt is het hart van Sneeuwwitje geschreven door Wim Hoffman. Soms is er juist veel suikerzoet roze en een happy end waarvan je tenen gaan krommen, maar het hart opspringt van vreugde: de film Enchanted met Amy Adams en Patrick Dempsey.

 

Een sprookje leent zich bij uitstek voor vrij associëren en interpreteren.
Het Assepoester thema lijkt licht favoriet te zijn, er zijn veel speelse varianten op dit sprookje: Maid in Manhattan met Jennifer Lopez en Ralph Fiennes. Toch herkennen we het soms verborgen sprookje vrijwel direct. Met diezelfde herkenning wordt natuurlijk ook een beetje gespeeld. Een kleine knipoog naar ons als kijker/lezer.
Hoe ingewikkeld een filmmaker of schrijver ook doet, we zijn er snel uit: Aha, het verhaal van Klein Duimpje! Nu zie ik het, die tuin is natuurlijk het bos. De taartjes die de buurvrouw steeds van de tuintafel pikt, zijn de broodkruimeltjes waarmee Klein Duimpje de weg terug naar huis hoopt te vinden….


Oorsprong en betekenis van sprookjes en volksverhalen


En Gry & Sif sprookjes olifanten
Over de oorsprong en betekenis van de verschillende sprookjesthema’s zijn genoeg theorieën in omloop. Het probleem is: in principe zijn ze allemaal waar. Of niet. Maar vaak klinken ze erg aannemelijk.

Wat was het oorspronkelijke thema, de rode draad, de wijze les, wat wilde men elkaar vertellen? Er is zoveel mogelijk. Bovendien: volksverhalen en sprookjes zijn in de loop der tijd veranderd, hebben zich aangepast aan het dan geldende tijdsbeeld, de volksaard, kleine details zijn gewijzigd, weggelaten, weer toegevoegd, in een andere context geplaatst.

 

Net als met een kunstwerk of een schilderij: jouw Nachtwacht is niet de mijne.

Misschien valt mij de statige houding op van de wat ijdeltuiterige, statige heren op het doek, omdat ik gisteren ruzie had met die deftige buurman, die zoveel hekel aan katten heeft? En wellicht wordt jouw oog steeds getrokken naar het veertje op de hoed van die meneer links.( omdat je allergisch voor vogels bent?)

We gaan allebei tevreden naar huis, hebben hetzelfde schilderij gezien en toch ook weer..net even iets anders. En welk verhaal vertellen we thuis? Ervan uitgaande dat niemand het schilderij verder nooit gezien heeft? Het zullen in ieder geval twee heel verschillende volksvertellingen worden en zie: het sprookje is geboren.


Sprookjes volgen een duidelijke lijn. Er is goed en er is kwaad. Een probleem. De held of heldin. Veel obstakels. En uiteindelijk een En ze Leefden nog Lang en Gelukkig. Of ook wel: boontje komt om zijn loontje.

Maar natuurlijk is dat niet alles, een sprookje heeft meer lagen. Een vertelling in een wereld vol verhalen. Sprookjes zijn van oorsprong eigenlijk volksvertellingen, met een moraal en een wijze les.


Een onbekommerd kijkje in de geschiedenis

 

Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse sproke. De betekenis van sproke is: verhaal of vertelling. Kijk, dan zijn we er al bijna. Zo simpel kan het leven zijn.

HeksIn de Middeleeuwen waren er natuurlijk geen boekwinkels, geen kantoorboekhandels, of specialistische kinderboekwinkels. Ook de krant werd niet dagelijks bezorgd. Sterker nog, die waren er niet. Dat is geen verrassend nieuws. Maar het is soms lastig voor te stellen. De gemiddelde burger kon niet lezen of schrijven. En dat was ook nog niet heel erg nodig. Een revolutie had daardoor wel even tijd nodig. Met Facebook is het in een weekje gepiept. De boekdrukkunst was nog ver weg. Een monnik schreef keurig alles met de hand en deed een heel leven over een paar pagina’s.

Wat een weldadige rust!

Het was dus erg praktisch en vast ook gezellig, om de verhalen mondeling aan elkaar door te geven. Een mondelinge overdracht kan nog weleens leiden tot een wat ruimhartiger omgaan met de oorspronkelijke details. En dat zal dan ook gebeurd zijn. Wanneer  je als onmondige burger onder het juk van een een gruwelkoning stond, of op de brandstapel kon belanden als je peterselie soep wilde maken, was het veiliger om het verhaal misschien iets aan te passen. Of juist niet, als teken van verzet en om elkaar scherp te houden.


Sprookjes, sagen, mythes en legendes

Een sprookje, bevat magische en fantastische elementen en is verwant aan de fabel, de legende, de mythe of sage:


Fabel 

In een fabel spelen gewoonlijk dieren de hoofdrol en vertegenwoordigen zij een enkele menselijke eigenschap.  Zie: De krekel en de mier van Jean de la Fontaine. Iedereen was er van Toon Tellegen


Legende   

Een legende beschrijft het leven van een heilige met toegevoegde verzonnen elementen. ( de maagd van de Lorelei, Wilhelm Tell)


Mythe 

In een mythe gaan de verhalen over goden of halfgoden (Narcissus, Adonis, Pegasus).


Sage  

Een sage betreft een korte vertelling waarin een bepaald volksgeloof wordt behandeld, dat bovendien als non fictie werd ervaren. (De Witte Wieven, Tristan en Isolde, de Vliegende Hollander).


Sprookjes ingrediënten

DoornroosjeIn sprookjesvertellingen zijn de hoofdpersonen vaak anoniem, hebben ze geen naam, en worden ze eenvoudigweg aangeduid als prins of prins, koning. Wel zo makkelijk.
Meestal wonen ze in een land hier ver vandaan en niet bij jou in de buurt. Nee, ook niet die prins op het witte paard, helaas en speelt het verhaal zich af in een andere tijd, lang, lang geleden.
Voeg daar nog wat betoverde voorwerpen aan toe, zoals een glazen muiltje, een vliegend tapijt, een olielamp of een spinnenwiel. Geef de hoofdpersoon een lastige opdracht: bevrijd de slapende prinses uit het door doornenstruiken overwoekerde kasteel, laat wat vervelende personages opdraven die niet op de hand zijn van onze held of heldin, een boze stiefmoeder of een akelig kaboutertje en voilà, je hebt alle ingrediënten voor een sprookje. Ja, was het maar zo simpel.


Een sprookje mag dan fantastische en magische elementen bevatten, het verhaal moet wel binnen een bepaald raamwerk blijven. Zelfs als de schrijver ermee aan de haal gaat. Het blijft tenslotte een volksvertelling. Met een moraal en een wijze les.
Als de prins zich op het witte paard naar zijn aanstaande bruid spoedt, is het wat onhandig om hem plotseling halverwege in een Renault Twingo te stoppen. Tenzij het nut heeft. En een wijze boodschap in zich bergt. Een moraliserende les anno nu zou zijn: laat de auto vaker staan. Maar hoe zullen we die moraal verpakken?
Misschien kunnen we de wind  door het open dak van de Twingo vrijspel geven? En verliest de prins daarmee niet alleen zijn weelderige haardos (een pruik natuurlijk) maar ook zijn ‚looks’? Zou kunnen. Natuurlijk, weigert de prinses, die helaas erg op uiterlijkheden is, dan nog met hem te trouwen. Of wij het daar als lezer of luisteraar nu mee eens zijn of niet.
En zo loopt  de arme prins een gelukkig einde mis. Eigen schuld. Voortaan toch maar de auto laten staan. Of misschien had hij gewoon aan de verkeerde vrouw zijn hart verloren? Evengoed een beetje dom.
Met andere woorden: de prins kan beter op zijn paard blijven zitten en het de schrijver niet zo moeilijk maken. Het is tenslotte al lastig genoeg allemaal. Dat schrijven.


Onderverdeling sprookjes

We onderscheiden verschillende soorten sprookjes. En aangezien wij mensen nu eenmaal dol zijn op lijstjes, hier een kleine greep: 


Volkssprookjes:


Een volksvertelling, ontstaan onder het volk (wij dus), auteur, bedenker onbekend. (De rattenvanger van Hamelen, ooit ook gebruikt als basis voor de populaire jeugdserie "kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen")


Het Bruidverwervings sprookje: 


Wat een woord. Maar dekt wel de lading. In een dergelijk sprookje trouwt de held of heldin uiteindelijk na veel gedoe, met de onbereikbaar geachte geliefde. Daar zou menig Boy Band (bestaan die nog?) een voorbeeld aan mogen nemen.


Het Cultuursprookje: 


Een volksvertelling waarbij de auteur bekend is. Oma vertelt.
Mijn oma, zou, indien haar broers daar geen stokje voor gestoken hadden, een wereldberoemd filmster geweest zijn, anno 1935. Of het waar is? Of een beetje waar? Dit verhaal vertel ik zonder blikken of blozen wel weer door aan mijn dochter. Oma leek op Marlene Dietrich. Met dito benen.


Het Dierensprookje:


Dit zijn sprookjes waar Naturalis en Burgers Zoo niet altijd achter zullen staan. Hierin spelen dieren de hoofdrol en gedragen zich als mensen. Oei. als dat maar goed gaat. 


Het Moderne sprookje:
Een sprookje dat aangepast is aan de huidige maatschappij en tijd. (Spikkeltje, van Annie M.G.Schmidt, De ijsfabriek, Linda Groeneveld)


Het Echte sprookje:


Duizelt het al? Nou, mij wel. Want ook het Echte Sprookje valt weer onder te verdelen in drie soorten. Ik laat het er even bij, als het mag. Even een dagje uitblazen in de Efteling.

Om alvast een beetje in de stemming te komen:


Sprookjesspeelgoed tips:Win Green speeltent


Playmobil 5474 Kristallen sprookjespaleis
Playmobil 5144 Pegasus met kaptafel

Sigikid Pinky Queenie kofferset
Arte Espina vloerkleed sprookjespaard
Mon Petit Art Prinsessen knutselboek
En Gry en Sif Knuffel olifanten
Kidkraft prinses kleuterbed
Jellycat sprookjes knuffelpop roodkapje


Sprookjesboeken tips:


De dertig mooiste verhalen van de sprookjesverteller
Auteur: Thé Tjong-Khing
Illustraties: Thé Tjong-Khing
Uitgever: Gottmer
ISBN: 9789025748906


Recensie
Ter gelegenheid van de uitreiking van de Max Velthuijs-oeuvreprijs in september 2010 verscheen deze prachtige verzamelbundel van de auteur/illustrator die eerder al drie Gouden Griffels, een Zilveren Griffel en de Woutertje Pieterse Prijs won. Hierin zijn alle 22 sprookjes van de eerste twee delen* opgenomen, aangevuld met acht nieuwe, minder bekende zoals 'De dansviool', 'De zilveren penning' en 'De wonderfles'. De vertelstem van de auteur is duidelijk herkenbaar in ongekunstelde, toegankelijke taal en grappig vertelcommentaar. Wederom een prima verzorgde lay-out: ruime bladspiegel, glanzend papier, met leeslint. De kleurrijke illustraties in pen, inkt, aquarel en acryl (vaak paginagroot, maar ook tussen de tekst) ondersteunen de tekst niet alleen, maar zorgen ook voor verdieping en spanning omdat de auteur meestal een wat grimmiger kant van het sprookje belicht. Dit spel met licht en donker begint al op de omslagillustratie waarin de prinsessen uit 'De versleten schoentjes' zich in kleurige jurken door een donker bos spoeden. Voorlezen en samen bekijken vanaf ca. 4 jaar.(NBD|Biblion recensie, Anne Vriens-van Dijk)


Een olifant op de thee
Auteur: Linda Groeneveld
Illustrator: Linda Groeneveld
Uitgever: Gottmer
ISBN: 9789025749507


Recensie
De kleine prinses wil zo graag een hondje, maar het mag niet. Haar leven wordt nog minder leuk als de barones met haar vader, de koning, wil trouwen. Maar dan wordt op een dag een olifant bij het paleis bezorgd. Zou hij haar kunnen helpen? Traditionele sprookjesthema's zijn verpakt in een verhaal dat moderner aandoet door de aandacht voor details, zoals het werk van de wasmeisjes en de 234 lakeien en de dagelijkse gang der dingen in het paleis. De traditionele stiefmoedertrekjes van de boze barones worden iets te uitgebreid uitgewerkt, waardoor het prinsesje in de tweede helft van het verhaal enigszins op de achtergrond raakt. Het aloude thema van de dreigende bruiloft wordt fris verteld door originele verhaalelementen zoals een verre sultan, een belezen lijfarts en een olifant die hondenkunstjes leert. De vele pentekeningen in zwart-wit van de hand van de auteur (minimaal een per dubbele pagina), werken het verhaal op een grappige manier verder uit. Eerder schreef zij o.a. 'De ijsfabriek'*, dat lovend werd ontvangen. Bij uitstek geschikt om voor te lezen aan kleuters vanaf ca. 5 jaar of om zelf te lezen door ca. 8-jarigen die zich niet laten afschrikken door een (vaak speels verpakt) moeilijk woord.(NBD|Biblion recensie, Anne Marie Baud) 

Linda Groeneveld (1961) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Ze illustreerde verschillende kinderboeken en educatieve uitgaven en verzorgde illustraties voor het blad Okki. Een pannenkoek voor de koningin werd lovend ontvangen, net als De ijsfabriek, dat tevens genomineerd werd voor de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen.


Zwart als inkt is het verhaal van Sneeuwwitje en de zeven dwergen
Auteur: Wim Hofman
Illustrator: Wim Hofman
Uitgever: Querido
ISBN13: 9789021466545


Recensie
In deze vrije en moderne bewerking van Sneeuwwitje worden alle geheime, romantische en gruwelijke details onthuld. Verteld wordt onder andere hoe Sneeuwwitje net niet door haar moeder (!) werd vermoord. Ook de jager, de zeven kleine mijnwerkers en de prins spelen een belangrijke rol. Het verhaal wordt beschreven in prachtige poëtische volzinnen. Door dat beeldende taalgebruik weet de schrijver een bijzondere sfeer op te roepen die van het sprookje een geheel nieuw, eigentijds verhaal maakt. Wat het verhaal eveneens bijzonder maakt, zijn de vele (cursief gedrukte) briefjes die Sneeuwwitje schreef aan personen en dingen. Vanzelfsprekend voorzag de schrijver het verhaal van zijn kenmerkende illustraties waarbij hij de kleuren rood en zwart gebruikte. Ze zijn wisselend van formaat. Het gebonden boek is met zeer veel zorg vormgegeven en het verhaal zelf is in de vorm van een lang gedicht (niet op rijm) gedrukt. Ieder hoofdstuk begint met een grote, rode beginletter. Op de wat sombere omslag is een tafel en een stoel te zien met daarop een van de briefjes die Sneeuwwitje schreef. Verhaal is geschikt voor een kleine lezersgroep vanaf ca. 10 jaar. Winnaar van de Gouden Griffel 1998.<br/>(Biblion recensie, Stefan Rovers.)


Hoe word ik prinses
Auteur: Kristien In-'t-Ven
Omslag en Illustraties: Linda Groeneveld
Uitgever: Lannoo
ISBN 13  9789401401647


Dot is vijf en heeft het gehad met een heleboel dingen. - Met het simpele rijhuis waarin ze woont, dat niet 1 torentje heeft. - Met haar oudere zus Bes die beweert dat prinses niet iets is dat je kunt worden. - Met haar hondje Flok, dat steevast weigert op zijn fluwelen kussen te blijven zitten. Dot is vast van plan om er eindelijk werk van te maken: ze wordt prinses. Maar hoe doe je dat?

 

Verborgen wijsheid van het sprookje
Auteur: Mellie Uyldert
uitgever: Synthese 
ISBN: 9789062719440


Een verrassende analyse van alle belangrijke sprookjes. Thema's als strijd tussen intellect en psyche of die tussen de kracht van de onschuld en de macht van de meerderheid worden door Mellie Uyldert op een tot de verbeelding sprekende wijze onthuld. De symboliek reikt veel verder en bezit een eigen waarde voor iedereen. Het lezen van sprookjes zoals Hans en Grietje of Roodkapje helpt ons te leren omgaan met menselijke emoties en driften nog afgezien van het plezier dat wij kunnen beleven aan het lezen of voorlezen van sprookjes.


De drift van Sneeuwwitje
Auteur: Bas Belleman
Uitgever: van Gennep
ISBN 9789461642646


De klassieke sprookjes zijn fantastische verhalen over hartstocht en wanhoop. Ze kunnen zich meten met de grootste meesterwerken uit de wereldliteratuur. In De drift van Sneeuwwitje vertelt Bas Belleman de klassieke sprookjes opnieuw. Sprookjes als ‘Doornroosje’, ‘Blauwbaard’ en ‘Rapunzel’ blijken veel menselijker en tragischer dan we ons herinneren. Een eerbetoon aan de grote vertellers uit voorbije eeuwen wier namen verloren zijn gegaan.

 

Sprookjessalon/Linda Groeneveld© 2014

 
 
sprookjessalon
sprookjessalon            
 
sprookjessalon
Informatie
sprookjessalon
Contact
Blog
Kadobon
Verzenden
Betalen
Retourneren
Sitemap
Privacy Statement
Algemene Voorwaarden
 
sprookjessalon
sprookjessalon
Laatste reviews
sprookjessalon
 
sprookjessalon
sprookjessalon
Nieuwsbrief
sprookjessalon
Meld je aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief met leuke acties en kortingscode
Nieuwsbrief sprookjessalon
sprookjessalon
Lees of algemene voorwaarden sprookjessalon Print onze Algemene Voorwaarden © 2017 Sprookjessalon © Webdesign: Art of Creations
sprookjessalon
sprookjessalon Populaire pagina's  sprookjessalon

Sprookjes over sprookjes Volksverhalen en Sprookjesvertellingen AXI houten speelhuisjes Janod speelgoed Sigikid pluche baby speelgoed  Jellycat pluche Kidkraft houten speelgoed Win Green speeltenten Arte Espina vloerkleden Oskar & Ellen textiel speelgoed Vloerkleden baby kinderkamer links poppenhuis en miniaturen poppenhuizen veelzijdig en eindeloos Duwkarren en loopfietsen

 

Even geduld...

 
 
 
 
{{var product.name}}
Is aan het winkelmandje toegevoegd.
 
 
 
 
 
 
{{var product.name}}
Is aan het winkelmandje toegevoegd.